Granit wok končí.

17.3.2010
A s ním i jedna éra výrobků italské firmy Ballarini. Granit wok byl celá léta zakázkou jedné japonské firmy pro asijský trh a zcela náhodně se dostal i do Evropy. Podle "pověsti" jej při nakládce zboží do kontejneru zahlédl německý obchodník, který si všiml nápadného balení.

A tady "pověst" končí. Na obchodním oddělení se dověděl, že dělají nesmyslně velkou pánev o průměru 32cm s nerezovým poklopem, přes který není do nádoby vidět a v Japonsku jsou z toho "mimo".

A malá pohádka pokračuje - obchodník s výrobky Ballarini dovezl vzorky do Německa, kde se wok stal obrovským hitem za tehdy báječných 209 marek. Zájem v Německu předčil japonský trh a v Ballarini začali přemýšlet, zda se nevyplatí zkusit prodej woků i jinde než v Asii. Na následujícím veletrhu ve Frankfurtu v roce 1995 (možná se o rok nebo dva pletu) byl granit wok o průměru 32cm s nerezovou poklicí a doplňky představen jako novinka. Tehdy už pár let stará.

Možná je něco pravdy i na tvrzení firmy Ballarini, že tento wok má svůj nemalý podíl na šíření asijské kuchyně po kuchyních evropských. Hlavní odbytiště od roku 1996 našel wok na nizozemském a německém trhu, severské státy známé svým přístupem ke zdravému životnímu stylu nezůstaly pozadu a pár set kusů se prodalo i v ČR.

O úspěších na americkém trhu se rozepisovat nebudu, ale za cenu 228 amerických dolarů (tehdy při kurzu kolem 25-27 korun za dolar) se prodalo několikanásobně víc "PALET" těchto woků než u nás kusů. Nebudeme to svádět na peníze, nebudeme to v žádném případě svádět na zdravou výživu američanů (to jsem snad neměl ani psát), také počet obyvatel se nedá srovnávat.
Ale v zemi, kde je národní kuchyně po celá staletí zdokonalována, kde jsou jídla typu: guláš s cibulí (s chlebem - ten na světě nikde lepší neumí), desítky, ale spíše stovky různých lehkých nebo složitých omáček, úžasné polévky, studená kuchyně, klasické vepřo-knedlo-zelo, svíčková a nevím co bych při vzpomínce na jídelní lístky ještě všechno napsal, se každý prodaný kousek nádobí určeného pro přípravu asijské kuchyně počítal jako velký úspěch.

Smutná zpráva je ovšem ta, že těch asi 20 kusů které máme skladem, je už opravdu posledních a po jejich rozprodání zůstane jen vzpomínka na jednu pánvičku, která se dostala do statisíců kuchyní po celém světě. Možná svým vzhledem, možná reklamou, ale rozhodně byla úspěšná a krásná.

"tento článek je osobní vyjádření jednoho z majitelů e-shopu www.panvicky.cz a výhradního dovozce Ballarini do ČR"

Za dobu prodeje v ČR byly pouze 3 reklamace na vady výrobku, poslední 15. března 2008. Jedna byla oprávněná a ve dvou případech bylo použito jiné než dřevěné nebo nylonové náčiní, které povrch poškodilo, což nebylo v souladu s návodem k užívání.




Seznam aktualit