Děti v kuchyni

Vaření s dětmi je radost. Připravili jsme pro vás několik dobrých rad a tipů, jak vytvořit mladým kuchařům a kuchařkám hezký zážitek.

Existují velké rozdíly v tom, jak naše děti v kuchyni s vařením a v domácnosti pomáhají. Většina z nich pravděpodobně prostírá stůl či umývá nádobí, ale pokud jde o vaření, pak se zapojí jen dvě ze tří dětí a navíc jen příležitostně. To vše navzdory skutečnosti, že téměř všechny děti a dospělí na dotaz odpoví, že společné vaření je baví a mají ho rádi.

Pravděpodobně je to každodenní shon, který nutí dospělé dělat všechnu práci. Dospělí sami rozhodují o tom, co bude na večeři, nakupují, vybalují a uskladňují potraviny, vaří a připravují jídlo. Pokud se chcete vyhnout tomu, aby vaše dítě, až jednoho dne opustí domov, žilo pouze z klasických studentských specialit, jako jsou například špagety s kečupem, pak budete muset začít učit děti vařit.

"Potřebuji slanou vodu, když vařím vajíčko?" 

Je přirozené, že i nejběžnější pracovní postupy v kuchyni jsou pro naše děti často velká neznámá. To může vést k téměř komickým situacím. 

Když jsme naše děti učily jezdit na kole, běhali jsme tomu „šílenému“ cyklistovi po boku tak dlouho, dokud jsme si nebyli jistí, že to již zvládne sám a můžeme ho v klidu nechat jezdit. Učili jsme ho dopravním předpisům a bezpečnému způsobu, jak se pohybovat v provozu. A s vařením by to mělo být právě tak. 

Řada rad vám může znít jako samozřejmost, obzvláště pokud vaříte každý den, ale představte si, že se chystáte vařit poprvé v životě.

První a nejdůležitější rada od nás: Věnujete vaření s dětmi čas.

Zvolte si ideálně víkend, kdy vás nezatěžuje dlouhá pracovní doba a děti dlouhé dny ve škole. Podívejte se na to jako na sobotu či neděli, kdy „VAŘÍ CELÁ RODINA“.

V tento den můžete rozhodnout o menu, nakoupit suroviny a vše společně připravit v kuchyni. Je dobré, když děti uvidí celý průběh přípravy. Naučíte je tak uvažovat v souvislostech. Uvidíte, že je to nakonec zábavné a poučné a je to navíc vynikající program na dny s horším počasím.

Rada druhá – Naučte děti plánovat a hospodařit

Připravujte společně plán, co budete vařit. Při přípravě plánu buďte kreativní, abyste mohli nakoupit a pak použít všechny možné ingredience. Zkuste myslet jako kuchař, který musí použít co nejvíce surovin. 

Společně zkontrolujte, že máte dobrý základní výběr bylin, zeleniny, koření, fazolí, rýže, čočky a těstovin a zda nejsou v zadní části chladničky nebo mrazničky skryté nějaké užitečné zbytky, které jsou případně na seznamu. 

Při té příležitosti ukažte dětem, že je dobré třídit si potraviny v ledničce tak, aby si pamatovali, co chtějí jíst a z čeho chtějí vařit. 

Rada třetí – Nakupování

Je dobré, když se děti naučí používat menší košík nebo nákupní vozík. Je s ním lepší manipulace u pokladny a v obchodě se s ním pohybují rychleji. S malým košíkem se také při nakupování vyvarujete toho, že nakoupíte zbytečně moc jídla. 
Směřujte děti k výběru zboží, které mohou koupit volně a ne ve velkém balení. Neušetří, pokud skončí tím, že budou jídlo vyhazovat. 

Rada čtvrtá – Na co myslet doma

Mraznička je samozřejmě užitečná pro uchovávání zbytků, ale občas spolu s dětmi zkontrolujte, že to není předposlední zastávka před odpadkovým košem.

Ukažte dětem, že není nutné vyhazovat nespotřebovanou zeleninu, apod. Můžete ji požít jako suroviny na večeři či při vaření následující den. 

Vybírejte s dětmi nádobí, na kterém budete vařit. Správná velikost nádobí ušetří energii a peníze při vaření. 

Až děti opustí domov a budou bydlet na kolejích či s kamarádem nebo kamarádkou, mohli by se domluvit na střídání při vaření. Ušetří tak čas i peníze. 

Rada pátá – Udržování čistoty a pořádek

Lepší je být trochu čistotnější než naopak. Neohrozíme tak domácí harmonii. Když se děti naučí průběžně uklízet nepotřebné v průběhu přípravy jídla a umývat si nádobí, ušetří tak hodně času na radosti a zábavu po jídle.

Rada šestá – Pánve a nádobí

Pokud se chystáte smažit či opékat, ukažte dětem, jak rozehříváte pánev či hrnec - pomalu a jemně. 
Také případně s množstvím oleje mohou děti „zápasit“. Zkuste jim ukázat, že ho stačí málo, nebo žádný. 
Začněte smažit teprve poté, až je pánev dostatečně horká. 

Rada sedmá  – A ještě rada ke smažení a restování

Ukažte dětem, že na pánev musí dát jen přiměřené množství surovin. V opačném případě skončí u vaření jídla místo jeho smažení či restování. Mnohem lepší je použít dvě pánve.

Rada osmá – Vytáhněte suroviny z lednice předem

Klasická chyba nováčků. Pravděpodobně kvůli obavám, že se potraviny zkazí. Ničeho dosáhneme tím, že na pánev položíme zmrzlou kotletu. 

Rada devátá - Ochutnejte jídlo během vaření

Ochutnejte společně syrové suroviny, ochutnejte jídlo, když se vaří, ochutnávejte i přílohy před servírováním. Uvidíte, jak to bude děti bavit. Spousta lidí jídlo, které vaří neochutná, dokud není na stole. Tak také naučíte děti tomu, jak se vyhnout například přesolení, či překyselení servírovaného jídla. 

Začátečníci v kuchyni chybují velmi snadno a docela často. Jediný způsob, jak se mohou naučit vařit, je stále cvičit, získávat více praxe a samozřejmě dělat mnoho chyb. 

Zkuste si z vaření udělat společnou radost. 

 

 

 

 

 

Díky a vařte s námi
Pavel Šmíd, majitel Pánviček.cz

 

Související produkty